donderdag 31 mei 2012

Wrocław Centraal opent deuren net op tijd


Nog één nachtje slapen en dan is het zover. Het nieuwe Wrocław Centraal Station gaat eindelijk open. Al sinds april 2010 wordt het verbouwd en ik heb het zelf nooit anders gezien dan chaotisch, lelijk, onoverzichtelijk en onbegrijpelijk. Vanaf morgen is Wrocław Główny dan eindelijk wat het zou moeten zijn: een nieuw en modern treinstation met een aantal gerenoveerde klassieke overblijfselen van hoe het station was toen het in 1855 werd gebouwd.



















Per jaar gebruiken ongeveer 14 miljoen reizigers dit station en de afgelopen twee jaren was het duidelijk dat het tijdelijke station dit grote aantal mensen niet aankon. Iedereen moest een kaartje kopen op één bepaalde plek, dan 200 meter lopen naar de plaats met het bord waar de treintijden en vertreksporen bekend werden gemaakt. Daar moesten alle reizigers blijven staan en op het moment dat op het bord verscheen naar welk spoor ze toe moesten werd de chaos compleet omdat je dan hooguit 5 minuten hebt om het goede spoor te vinden, je koffers de trap op te slepen en in te stappen. Als je niet bekend bent met dit station, was je vooral de pineut als je naar perron 6 moest, want dit perron was niet te bereiken via de centrale gang, maar had een andere toegang ergens achteraf.


Maar liefst 700 bouwvakkers hebben de afgelopen jaren gewerkt om het nieuwe station op tijd af te hebben voor het EK van start zou gaan. Officieel gaan ze hun deadline dus halen, maar er zijn wel wat concessies gedaan. Zo zijn er een aantal oude wachtruimtes nog niet klaar voor gebruik, omdat de gouden plafonds en versieringen speciale aandacht vragen voor renovatie. Het is geen ramp dat deze ruimtes nog niet klaar zullen zijn tijdens het voetbalfestijn omdat ze niet meer gebruikt zullen worden als wachtruimtes, maar als commerciële ruimtes. Enkele maanden geleden bleek dat er nog reclames uit de jaren '30 op de muren geschilderd waren, verscholen onder een extra laag die later was aangebracht. Erg voorzichtig werd deze extra laag verwijderd en was tijdelijk de reclame te zien. Helaas moet er nu weer een nieuwe wand overheen worden gemaakt omdat het bedrijf waar de reclame voor was nog steeds bestaat.


In het nieuwe station zal ruimte zijn voor winkels, eetgelegenheden en ook zullen er een aantal roltrappen zijn en krijgt elk trappenhuis een lift voor de minder mobiele reizigers. Er hoeft niet meer gesleept te worden met bagage want de trappen naar de perrons zullen zijn uitgerust met bagagebanden. Al het water dat gebruikt wordt in het station wordt voortaan verwarmd door zonnepanelen. Al met al heeft deze stationsrenovatie zo'n 361 miljard Złotych gekost, dat is ruim 82 miljoen in Euro's. Ongeveer de helft van deze kosten is betaald door de Europese Unie. 


Voor het station zal een plein met bankjes en planten en/of bomen komen en ook zullen er restaurants of café's komen met terrassen. Onder dit plein is een ondergrondse parkeergarage gebouwd met plaats voor meer dan 200 auto's. Voor de nachtelijke reizigers is er een extra gebouw, waar men kan wachten op de nachttreinen en waar de spoorwegpolitie en beveiligers alles goed in de gaten kunnen houden. Het hoofdgebouw zal dan gesloten zijn. Morgen ga ik opnieuw langs het station om te kijken hoe het geworden is en of alle gemaakte plannen ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn. Er zal ook een rondleiding zijn door de ruimtes die nog steeds gerenoveerd worden en hopelijk kan ik me daar bij aansluiten.


Geen opmerkingen: