Pagina's

vrijdag 25 mei 2012

Oekraïens vs. Russisch: het gevecht



"Ik woon in Oekraïne, ik ben Oekraïens dus wil ik eigenlijk ook alleen maar Oekraïens spreken," vertelt Katerina, een 26-jarige studente uit Kiev, "maar toen ik naar school ging spraken mijn leraren altijd in het Russisch. Nu is dat anders, op de universiteit is bijna alles in het Oekraïens, slechts de wat oudere professor en spreken nog in het Russisch."

Het Oekraïens is al meer dan twintig jaar de enige officiële staatstaal in Oekraïne, al wordt het Russisch in de praktijk nog altijd veel gebruikt. In de straten van Charkov wordt voornamelijk Russisch gesproken, terwijl de inwoners van de hoofdstad Kiev de twee talen door elkaar spreken. In de westelijke stad Lviv wordt eigenlijk alleen maar Oekraïens gesproken en sommige inwoners van de stad weigeren zelfs om Russisch te spreken met hun landgenoten.

Zelfs in de politiek zorgt deze mix van de twee talen voor problemen. De op Rusland geörienteerde heersende partij van president Janoekovitsj wil Russisch als tweede officiële staatstaal invoeren, maar de pro-westerse oppositie kan zich hier absoluut niet in vinden. De gemoederen in het parlement liepen zo hoog op dat het gisteravond uitmondde in een vechtpartij, waarbij één parlementslid moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Het plan van de Partij van de Regio's van Janoekovitsj is om de Russische taal in te voeren in staatsfaciliteiten als ziekenhuizen en gerechtsgebouwen. Ook een deel van de bevolking is het niet eens met dit voorstel en lieten dat deze ochtend blijken door te demonstreren bij het parlementsgebouw. 

Ivan, een 33-jarige programmeur uit Charkov ziet het liefst het Oekraïens als enige officiële taal, maar praat zelf voornamelijk in het Russisch: "Ik ben zo opgevoed en het is makkelijker voor mij om Russisch te praten, maar nu mijn kinderen naar school gaan wil ik dat ze beide talen even goed beheersen, zodat ze ook in het westen van het land met iedereen kunnen communiceren."

Geen opmerkingen: