Pagina's

zaterdag 26 maart 2011

Het Garderobe Geheugen

Dat ene leuke zomerjurkje uit Parijs, die mooie zonnebril uit Praag, het afdingen bij Turkse marktkoopmannen, alleen al omdat het zo'n leuke sport is. Vooral dat mooie vest uit Rome moet ik niet vergeten, die ik voor één euro heb weten te redden uit de grijpgrage handen van een tiental schreeuwende en booskijkende Italiaanse vrouwen.

Ik neem aan dat iedereen wel kleding, schoeisel of gewoon leuke hebbedingetjes koopt, als ze op vakantie zijn. Of het nou gaat om een nieuwe zonnebril, omdat jouw peperdure Dolce & Gabbana tijdens het bungeejumpen het ravijn is ingestort, -misschien had je hem toch beneden moeten laten, maar de zon scheen zo fel- of dat het gaat om een ontzettend origineel wit shirt met daarop in zwart rode letters I ♥ NY, zodat iedereen per direct weet dat je in The Big Apple bent geweest zonder dat je dat hoeft uit te leggen, wat natuurlijk ook een vreselijke bezigheid is. Bedenk wel dat je deze shirts natuurlijk ook gewoon in Nederland op elke straathoek kunt krijgen, maar dat terzijde.

Wat naar mijn idee het leukste is aan al die vakantieaankopen, is dat als je dan weer terug bent in Nederland, je elke keer als je één van die aangeschafte kledingstukken uit je kast pakt en vervolgens aantrekt, je je even terug waant op het perfecte witte strand, in de armen van je vakantieliefde, of in de prachtige ruïne van de oude stad. Van dit Garderobe Geheugen word ik zelf altijd intens gelukkig, want wat is er nou leuker dan op reis te gaan en je overal ter wereld onder te dompelen in de meest uiteenlopende culturen? Niks. Niks is leuker dan dat en daarom moet je er zo vaak mogelijk aan herinnerd worden.

Sinds enkele jaren heb ik daar onbewust een hele goede tactiek voor ontwikkeld. Ik koop namelijk bijna elke  vakantie een pakketje sokken. Ja, sokken ja, elke reis zes of acht paar vrolijke, lekker zittende sokken voor niet teveel geld. Ik weet het, sokken lijken misschien wel het meest suffe kledingstuk dat er is en waarom zou je zo nodig sokken uit het buitenland willen hebben? Het antwoord op deze vraag is voor mij heel duidelijk: Garderobe Geheugen voor Iedere Dag!

Het leuke aan sokken is namelijk dat je elke dag opnieuw een paar sokken uitzoekt. En als bij het aantrekken dan het zachte katoen je enkels omsluit, word je in gedachten meegenomen naar de plek waar je ze gekocht hebt. Mijn favoriete vakantiesokken komen uit Glasgow en omdat ik eindelijk mijn wasritme geperfectioneerd heb, kan ik nu die heerlijke Schotse sokken elke dag aantrekken en denken aan die bijzondere stad, die vorig jaar mijn hart gestolen heeft.

Dit is helaas niet mijn sokkenlade, was het maar zo!
Omdat ik bezig ben met het maken van mobiele reisgidsen, waaronder een shopping guide voor Glasgow, heb ik bij het aantrekken van de sokken met roze-grijze zebraprint, besloten dat ik opnieuw naar Glasgow wil en moet, om zoveel mogelijk informatie uit de eerste hand op te doen en het nodige beeldmateriaal te verzamelen. Op hetzelfde moment besloten mijn lieve ouders dat zij mij en Branko een paar dagen naar Glasgow wilde sturen omdat ik in april mijn HBO-diploma zal ontvangen. Wat een prachtkado en wat een toeval!




Omdat ik eigenlijk wel meer dan een paar dagen in Glasgow wil verblijven, investeren Branko en ik zelf ook in de trip en als alles volgens plan gaat, zitten wij eind mei, begin juni een volledige week in officieel de tweede stad van Schotland, maar voor mij de absolute nummer één. Mijn plan is om veel te schrijven, veel te ontdekken, foto's te maken, bewoners te spreken en de nodige cultuur op te snuiven, maar waar ik nu ook al naar uit kan kijken, is het aanschaffen van een nieuw pakketje leuke sokken, om de tijd in Nederland tot de volgende reis te kunnen overbruggen. Elke dag een schoon paar sokken met elk hun eigen bijzondere verhaal.


Geen opmerkingen: